Forfatterarkiv: Bardufoss flyklubb

Klubbtur til Engeløya 23. Juni

Søndag 23. Juni setter vi kursen sørover til vakre Engeløya i Nordland!

Oppmøte på klubbhuset kl. 1000.

PLAN

– 10:00: Oppmøte for briefing og klargjøring fly
For de som ikke har utsjekk/PPR godkjenning for bruk av
flyplassen vil vi tilrettelegge for gjennomgang av AIP og
årlig «test». Denne godkjenningen må på plass før vi bruker
stripen, noe vi fasiliterer for alle nye brukere.
– 11:00: Avgang Bardufoss
– 12:05: Ankomst Engeløya
Muligheter for landingsrunder/patterntrening.
Lunsj på Grådusan.
Muligheter for bading og tur for de modige.
– 15:50: Avgang fra Engeløya
– 17:00: Ankomst Bardufoss

* Vi benytter primært LN-DAY for denne klubbturen.
Grunnet banens lengde og soft field begrenses antall pax til 3 for
DAY.
* Dersom DAY blir full vil vi kunne stille med armycub LN-ACI samt
en RV4 hvis det er stor etterspørsel.
* Forutsetninger for fartøysjef LN-DAY: Gressbaneutsjekk/soft field
erfaring. Har man ikke gressbaneutsjekk kan man ta kontakt med
skolesjef Fred Eilers for utsjekk.
* Proficiency: Dersom det er lenge siden man har landet på short
field og gress kan dette gjøres på tur ned ved å fly via. ELVENES i
SALANGEN.

For forberedelser og gjennomgang av AIP/PPR, sjekk link:
https://www.engeloyflyplass.no/

Dersom noen ønsker å overnatte på Engeløya og fly ned på lørdag kan vi tilstrebe å imøtekomme dette etter nærmere koordinering mellom FSJ og hvilke fly som benyttes.

Vel møtt,-

Klubbtur Finnmark rundt 16. Juni

Søndag 16. Juni setter vi kursen østover for en fantastisk flydag i Finnmark med begge klubbfly. Turen er veldig væravhengig så nestleder vil koordinere fortløpende siste uke for detaljer.
Turen går med alle fly til Kautokeino før vi splittes i 2 – en «bushfly gjeng» og en «rundtur» gjeng.

PLAN

*Del 1: Transport Bardufoss – Kautokeino (60-75min)

– 09:00: Oppmøte klubbhus for briefing, gjennomgang av Finnmark
bush AIP, PPR og klargjøring fly.
– 10:00: Avgang Bardufoss (ENDU)
– 11:15: Ankomst Kautokeino (ENKA)
Felles lunsj i skogkanten på Kautokeino flystripe.
Tur på bensinstasjonen for å fylle MOGAS (vi tar med
tomme kanner i flyet).

* DEL 2: Bushflyging Finnmark

LN-ACI (Armycub)
– 12:30: Leg 1 Kautokeino – Maze (20 min)
– 13:05: Leg 2 Maze – Garggoluoppal (10 min)
– 13:20: Leg 3 Garggoluoppal – Karasjok (30 min) – Pause på Maggie
beach i Karasjok.
– 14:40: Leg 4 Karasjok – Ravnastua (10 min)
– 15:00: Leg 5 Ravnastua – Nedre Mollisjok (10 min)
Middag på Mollisjok lodge.
Middagsreservasjon må vi legge inn en dag i forveien.
– 17:30: Leg 6 Nedre Mollisjok – ENDU (1t45min)
– 19:15: Ankomst Bardufoss

FORUTSETNINGER FOR STILLING SOM FARTØYSJEF LN-ACI
– Halehjulsutsjekk
– Utsjekk LN-ACI armycub
– Proficiency siste 45 dager (min. 1 landing SETERMOEN som FSJ)

* Har man ikke dette på plass vil BFK stille fartøysjef. Man kan
selvfølgelig sitte på som pax/co-pilot eller dele på flyving ENDU-
ENKA. Bushflygingen i Finnmark byr på utfordrende striper
mellom 285m-450m med variert innflyging og ujevnt dekke på
banen.
* W&B: Vi tar med en 20 liters tank i flyet som vi fyller opp tanken
med før leg 6. Det er begrenset med hvor mye baggasje vi kan ta
med mtp. vekt og performance vi trenger på bushstripene.
* Det er lagt inn 10-15 min per. stripe til å strekke beina/bytte pilot
etc.

* DEL 2: Rundtur i Finnmark

LN-DAY (C172)
– 12:30: Leg 1 Kautokeino – Banak (45 min) – Kaffe & is på Juga
mikrobryggeri (500m fra GA).
– 14:25: Leg 2 Banak – Honningsvåg (35 min) – Husk PPR.
– 15:00: Leg 3 Honningsvåg via. Nordkapp – Hammerfest (45 min)
– 16:00: Leg 4: Hammerfest – Hasvik (25 min)
Middagspause på Hasvik hotell (700m fra flyplassen)
– 18:00: Leg 5: Hasvik – Bardufoss (1t15 min) – Trenger PPR ved
avreise grunnet åpningstider.
– 19:15: Ankomst Bardufoss

* Plasser i LN-DAY: 3 pax (Grunnet fulle tanker ved avgang ENDU)
Dette kan være 3 piloter som bytter som FSJ på de ulike leg
underveis etter nærmere koordinering. Det er lagt opp tid til at
man kan bytte FSJ mellom hvert leg hvis ønskelig.
* W&B: Vi tar med 3 tomme tanker (20 og 10 litere) i
baggasjerommet som vi bruker til å tanke opp DAY og ACI i
Kautokeino. Begge flyene må tankes helt opp i ENKA i tillegg til en
ekstra 20 liter som blir med i ACI.
* FSJ som lander og tar av på Kautokeino fordrer gress/soft field
utsjekk/erfaring grunnet banens grus/sanddekke.

Sett deg opp som «deltar» eller interessert» hvis du ønsker å være med på dette som enten fartøysjef, co-pilot eller passasjer.
Send gjerne også en melding til Lars Ø Lien på messenger, sms 97619170 eller mail larsoyvindlien@gmail.com.

Vi inviterer Kolibri flyklubb, Tromsø flyklubb, Bodø flyklubb og Nordlysbyen flyklubb til å bli med på Finnmarkstur denne dagen og håper på mye flyglede;)

Landingskonkurranse Bodø 4. Mai

Lørdag 4. Mai inviteres piloter fra Bardufoss flyklubb til å delta i landingskonkurranse hos Bodø flyklubb i Nordland.

PLAN
– Oppmøte kl. 1100 for planlegging og preflight.
– Avgang kl. 1200 ved Bardufoss
– Ankomst kl. 1330 ved Bodø med påfølgende brief og gjennomgang av konkurransen (oppmøte Bodø flyklubb ved TWY Y)
– Gjennomføring av landingskonkurranse fra kl. 15 og utover ettermiddagen.
– Fordrer overnatting i Bodø eller annet sted (Bardufoss stenger 1540LT på lørdager) så retur til Bardufoss er først søndag formiddag.

REGLER
Under konkurransen skal hver deltager utføre fire landinger:

Landing 1: Motor og flap etter ønske.
Landing 2: Landing med motor på tomgang fra keypoint. Flap tillatt.
Landing 3: Landing hvor motor dras til tomgang 2000 fot over setningspunktet. Flaps tillatt.
Landing 4: Landing over hinder. Hinder spent ut 50 meter før setningspunkt. Motor og flaps tillatt.

DELTAGELSE
De som ønsker å delta: Send melding til Lars Ø Lien på messenger, sms 97619170 eller mail larsoyvindlien@gmail.com innen 29. April så får jeg organisert og koordinert aktiviteten opp mot Bardufoss og Bodø.
Sett deg gjerne også opp som «deltar» på Facebook arrangementet slik at vi får en pekepinn på antall.

Vel møtt, og lykke til!

Klubbtur til Alta 6. April

Bardufoss flyklubb stilte med LN-DAY (C172) samt et privatfly LN-RVA (RV4) i forbindelse klubbtur til Alta 6. April. Turen nordover bydde på severe CAVOK, norsk natur på sitt beste samt formasjonslanding i Alta med LN-DAY og LN-RVA.

I Alta møtte vi piloter fra Tromsø- og Nordlysbyen flyklubb med omvisning på Luftambulansen sin base ved styrmann Sondre Fjelldal (tidligere instruktør BFK) samt kaffe & vafler hos Nordlysbyen/Alta flyklubb.

På hjemturen sørover fikk LN-DAY gjennomført en touch & go på den islagte banen ved Nedre Mollisjok på Finnmarksvidda før begge fly landet tilbake på Bardufoss 5 min før stengetid. God utnyttelse av både værforhold, fly og åpningstider Bardufoss lufthavn denne lørdagen i april!

Kanskje vi sees til neste klubbtur?

Terminliste 2024

Terminliste for 2024.

De blå boksene markerer temasamlinger/klubbmøter, mens de grønne boksene markerer flyaktiviteter hvor et eller flere av klubbens fly er i bruk.

Klubbtur og annen flyaktivitet 2024

Dersom du ønsker å være med på en av klubbturene/flyaktivitetene, gjør følgende:

  1. Send melding til 97619170 eller larsoyvindlien@gmail.com med følgende informasjon;
  2. Navn, ønsket stilling ombord (fartøysjef eller passasjer), flytype (C172 eller PA18)
  3. Dersom ingen stiller som fartøysjef vil flytryggingsleder dekke denne funksjonen
  4. Dersom flere vil fly som fartøysjef vil vi fordele på flytypene samt ulike sektorer/leg
  5. Elever er hjertelig velkommen til å bli med!
  6. Det opprettes et eget facebookarrangement for hver klubbtur på Bardufoss flyklubb sin facebookside. Her kan du legge inn booking på de ulike turene med hvilke ønsker du har. Her blir det også publisert detaljert informasjon fortløpende om turene. Medlemmer som ikke har facebook vil bli kontaktet av Lars Lien dersom de har sendt påmelding på sms eller mail tidligere.

Flyåret 2023 – En bildekavalkade

Luftsportensdag ved Elvenes flyplass i August. Fly fra Nordland- og Troms møtte opp for en luftig dag i Salangen.
Luftsportensdag ved Elvenes i regi av Bardufoss flyklubb. Motorfly, sportsfly, gyrokopter, acrofly, seilfly og fallskjermhopping møtte opp denne lørdagen. Det ble også arrangert turflyging for gjester med LN-DAY.
LN-DAY på cruise gjennom Lyngsalpene i April
LN-DAY parkert ved Sørkjosen lufthavn en nydelig Aprildag.
LN-DAY klar for avgang bane 33 ved Sørkjosen.
LN-DAY på tur nordover langs Helgelandskysten i rufsete høstvær.
LN-DAY på kort finale bane 01 Svolvær, Lofoten.
Henningsvær i Lofoten fra 5000 fot.
LN-ACI parkert utenfor klubbens hangar en frisk og kjølig vinterdag.

Årsmøte

Godt nyttår!

I styremøte 5. januar ble tidspunkt for årsmøtet fastsatt til ONSDAG 1. MARS kl 1830. Agenda i henhold til klubbens lov. Vi ber at årsmeldinger og valgkomiteens innstilling ferdigstilles innen en uke før møtet.

Referat fra styremøtet er tilgjengelig i filarkivet på MyWeblog.

Det vil bli gjennomført en klubbkveld med flyfaglig innhold 14. februar. Egen innkalling kommer seinere.

Forøvrig er motoren til LN-ACI sendt til overhaling. Vi har fått støtte slik at den økonomiske byrden for flyklubben til denne overhalingen vil bli minimal. Forhåpentligvis vil vi kunne starte en etterlengtet skisesong med nyoverhalt motor på Cub’en i Mars.

Happy landings!

Erik Mikkelsen
Styreleder/Bardufoss flyklubb

Årsmøtet 2013


BFKLørdag 23. februar kl. 16.00 gjennomfører Bardufoss flyklubb Årsmøte på Bardufosstun.

Her kommer årsmøtedokumenter for gjennomsyn ihht vedtektene. Det vil bli kopiert opp endel papirsett av årsmeldingene som vil ligge tilgjengelig under møtet. Dersom du ønsker å ha en papirkopi av Klubbhåndboken (gjeldende og/eller det nye forslaget) må dette printes ut og medbringes av den enkelte.
Les videre