Fly

LN-ACI – Piper Cub

Her er vår kjære Army Cub. Dette er et veteranfly som opprinnelig er bygd for å landes med på gress, grus og i utmark. Det settes ski på flyet om vinteren og flyklubben har landingstillatelse på flere islagte vann og elver i regionen. Om sommeren opererer flyklubben flyet på flere jorder i nærområdet. Dette er en god, gammel «bushmaskin» i ordets rette forstand. Gode flyegenskaper, enkel instrumentering og håndstart, gjør flyet allsidig og moro å fly!

Dette flyet ble fram til 1991 brukt av Forsvaret som OP-fly. Forsvaret overdro syv slike til Norsk Aero Klubb (nåværende Norsk Luftsportforbund) og dette havnet i Bardufoss flyklubb.

Type: PA 19/90 Army Cub (årsmodell 1953)
Flygeregler: VFR dag
Antall seter: 2
Max flytid: 3 timer
Max cruisehastighet: 80 knots (150 km/t)
Motoreffekt: 90 hestekrefter
Drivstoffbruk: 20 liter per time

LN-DAY – Cessna 172N

Dette er klubbens Cessna 172N, som foruten å være en fin turmaskin, også er klubbens skolefly. Flyet har oppgradert motor som sørger for noe høyere lastekapasitet enn standard på denne flytypen, samt longrange fueltanker. Flyet er også sertifisert for instrumentflyging, med EFIS og separat GPS.

LN-DAY ble kjøpt nytt av Bardufoss flyklubb.

Type: Cessna 172N (årsmodell 1977)
Flygeregler: VFR dag, VFR natt og IFR (non-icing conditions)
Antall seter: 4
Max flytid: 6 timer
Max cruisehastighet: 120 knots (200 km/t)
Motoreffekt: 180 hestekrefter (ny i 2010)
Drivstoffbruk: 40 liter per time