
Bardufoss Flyklubb har helt siden klubben ble stiftet i 1945 drevet med utdanning av flygere. Skoleflygingen forgår i dag på Cessna 172, som er et av verdens mest brukte skolefly. Etter endt utdannelse og oppflyging vil du motta et privatflygersertifikat, PPL(A), som gir deg rettigheter til å føre et fly i privat regi, for eksempel et fly eid av en flyklubb eller av en privatperson. Man kan da ta med seg venner, familie og andre på tur, men det er ikke anledning til å ta betalt for flygingen. Man kan imidlertid spleise på kostnadene etter det såkalte «cost-share» prinsippet.
En introduksjonstur med instruktør er en fin måte å finne ut om dette er noe for deg. For å avtale en slik tur kan du kontakte oss via kontaktskjemaet eller instruktør og skolesjef Fred Eilers på telefon: 970 49606.
Senere kan man utvide flysertifikatet med flere rettigheter, for eksempel med utsjekk for halehjulsfly, sjøfly, fly med ski, mørkeflyging, instrumentflyging, akrobatikkflyging osv. Om man ønsker å ta steget opp til et kommersielt flysertifikat (CPL eller ATPL), så er PPL(A) et naturlig sted å begynne karrieren som pilot.
De fleste flygerne i Bardufoss Flyklubb er såkalte privatflygere med et PPL(A) sertifikat.
Flyskolen vår tilbyr for tiden følgende:
I dag utfører Bardufoss Flyklubb kurs for:
- Privatflygersertifikatet PPL(A)
- Flysertifikat for lette luftfartøy (LAPL)
- Halehjulsutsjekk
- Skiutsjekk
- Nattutsjekk
Et norsk flysertifikat er underlagt europeiske bestemmelser (EASA) og gir deg rett til å føre fly i Norge, samt andre europeiske land.
Privatflyger sertifikat (PPL)
PPL (Private Pilot Licence) er betegnelsen på et tradisjonelt privatflyger sertifikat. Med et privatflyger sertifikat kan du fly både én motors og to motors fly med stempel- eller turbinmotor, avhengig av hvilke rettigheter du har på ditt sertifikat. Det finnes ingen begrensninger på vekt eller antall passasjerer. Dette utdanningsløpet krever at du flyr minimum 45 flytimer knyttet til et godkjent skoleprogram hos en godkjent flyklubb eller flyskole (ATO).
Senere kan du også utvide dette sertifikatet med flere rettigheter, som f.eks en Instrument Rettighet (IR), multi-engine (ME) eller kommersielt flysertifikat (CPL). Mange profesjonelle flygere har gjerne startet med et privatflyger sertifikat hos en flyklubb før dem har gått veien videre til en profesjonell flykarriere.
Flysertifikat for lette luftfartøy (LAPL)
LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) er betegnelsen på et sertifikat som gir deg rett til å fly lette luftfartøy med én motor (kun stempelmotor) med en maksimal avgangsvekt på 2000 kg og ikke mer enn fire personer om bord. I praksis betyr dette at du fint kan fly f.eks en Cessna 172 som har maks avgangsvekt på 1156 kg og fire seter om bord.
Dette sertifikatet kommer med noen begrensninger som du ikke har på PPL da utdanningsløpet er noe enklere. Utdanningsløpet krever at du flyr minimum 30 flytimer i henhold til et godkjent skoleprogram. Forskjellen kontra et PPL sertifikat er at antall timer navigasjon er redusert, instrument leksjonene er helt fjernet og i tillegg flyr man solo tidligere i utdanningsløpet. Etter at du har tatt dette sertifikatet kreves det dog at du har flydd ytterligere 10 timer som fartøysjef før du kan ta med deg passasjerer om bord.
Merk at du med et LAPL sertifikat IKKE kan gå videre til et CPL sertifikat.

Før du begynner
For å kunne inneha et PPL(A) flysertifikat trenger man å oppfylle kravene til legeattest klasse 2 for privatflygere. Dette gjøres hos en godkjent flylege – du finner en liste her. Her holder det at man har normal helse og føler seg i generelt grei form. Synskorrigering, som briller m.m. er tillatt. De fleste fullfører hele utdanningen på mellom ett og halvannet år, men den kan også fullføres raskere om man dedikerer nok tid til det. Kostnader rundt utdanningen kommer fortløpende, så det er viktig at man har det finansielle i orden slik at man slipper avbrekk, noe som vil resultere i å fordyre utdanningen.
Du kan begynne utdanningen ved fylte 15 år og fly opp til privatflygersertifikatet ved fylte 17 år. Modenhet vil imidlertid også vektlegges under utdannelsen.
Teori
I utgangspunktet gjennomgår eleven teoriutdanningen hos Privatfly.no. Dette kurset er et nettstudium med arbeidsoppgaver, teoribøker og annet nødvendig materiell. Dette teorikurset bestiller du selv og kan gjøre i ditt eget tempo. Vi anbefaler også at du bestiller teorikurset med lærebok og navigasjonspakke. Dette gir deg i tillegg til teoriboken også det du trenger av navigasjonsutstyr til å lære og løse oppgavene rundt navigasjon og planlegging av en flytur. Det er ikke et krav om å ha bestått teori før praktisk skoling påbegynnes, men alle teorieksamener må være bestått før eleven kan gjennomføre første solo flyging. De fleste tar hele teoriutdanningen på 6-12 måneder avhengig av hvor mye tid man selv dedikerer til dette. Teorieksamen til privatflyger sertifikatet kan i dag gjennomføres ved Statens vegvesens trafikkstasjoner som tilbyr teorieksamen.
Selve teoridelen består av 9 fag du må ha eksamen i:
Her lærer du det aerodynamiske grunnlaget for flyging.
Du skal forstå:
* Hvordan løft genereres
* Hva som skaper motstand og hvordan den reduseres
* Stabilitet og kontroll om de tre aksene (pitch, roll, yaw)
* Hvordan fly reagerer på ulike kontrollinnspill
* Hva som kan føre til stall og spin
Formål: Å forstå hvorfor og hvordan et fly faktisk flyr, og hva som kan påvirke stabiliteten og sikkerheten.
Dette faget dekker teknisk kunnskap om hvordan fly er bygget og hvordan ulike systemer fungerer.
Du lærer blant annet om:
* Motorer (forbrenningsmotorer, tenningssystemer, kjøling osv.)
* Drivstoffsystemer og oljesystemer
* Elektriske systemer og instrumenter
* Flyets strukturelle deler og materialer
* Flyinstrumenter (pitot-system, gyroer, magnetkompass)
* Vedlikehold og sertifisering
Formål: Å forstå hvordan flyets systemer virker, og hvordan du som pilot skal håndtere tekniske feil.
Her lærer du hvordan du finner veien i lufta ved hjelp av kart, kompass og navigasjonshjelpemidler.
Du må kunne:
* Bruke luftfartskart og forstå koordinater
* Planlegge ruter med kurser og avstander
* Regne ut vindkorreksjon og drivstoffbehov
* Bruke VOR/NDB og grunnleggende radionavigasjon
* Bruke navigasjonslogg (PLOG) og holde kontroll på posisjon underveis
Formål: Å kunne navigere trygt og effektivt under VFR-forhold, med og uten elektroniske hjelpemidler.
Værforhold har stor innvirkning på flyging, og i dette faget lærer du å:
* Forstå dannelsen av værfenomener som tåke, skyer, turbulens, vind og ising
* Bruke og tolke METAR, TAF og værkart
* Forstå trykksystemer, fronter og værutvikling
* Vurdere værfare for VFR-flyging
Formål: Å lære hvordan vær påvirker flyging, og hvordan du kan ta trygge beslutninger basert på værforhold.
Dette faget gir deg innsikt i lover, regler og bestemmelser som gjelder for luftfart.
Du lærer blant annet om:
* Ansvar og plikter som pilot-in-command (PIC)
* Struktur og bruk av luftrom (f.eks. klasse A-G)
* Regler for visuell flyging (VFR) og instrumentflyging (IFR)
* Rettigheter, lisenser og dokumentkrav
* Flysikringstjenester og hvordan lufttrafikkontrollen fungerer
* Prosedyrer ved nødsituasjoner og ulykker
Formål: Å sikre at du forstår det juridiske rammeverket du må operere innenfor som privatflyger.
Dette faget handler om hvordan man opererer et luftfartøy i praksis, både på bakken og i lufta.
Temaer inkluderer:
* Nødprosedyrer og nødlandinger
* Brann og evakuering
* Operasjon i spesielle forhold (snø, is, mørke, fjellområder)
* Passasjer- og bagasjehåndtering
* Sikkerhetsrutiner og cockpit-sjekklister
Formål: Å gi deg praktiske kunnskaper for trygg og korrekt drift av et fly, både under normale og unormale forhold.
Du lærer hvordan du snakker med lufttrafikktjenesten og andre luftfartøy.
Faget dekker:
* VFR-radiofraseologi og standarduttrykk
* Nød- og hastemeldinger (Mayday, Pan Pan)
* Tårnkommunikasjon og prosedyrer for CTR og kontrollert luftrom
* Bruk av VHF-radio og riktig struktur på meldinger
* Forståelse av radiobeskjeder og korrekt respons
Formål: Å kunne kommunisere klart, effektivt og i henhold til internasjonale regler og standarder.
Her lærer du å planlegge og beregne en trygg flyging.
Du må kunne:
* Beregne vekt og balanse
* Bruke ytelsesdata (takeoff/landing distance, climb rate osv.)
* Vurdere hvordan vær og høyde påvirker flyets ytelse
* Planlegge ruter, drivstofforbruk og reserver
* Tolke og bruke operasjonsmanualer og flyhåndbøker (POH/AFM)
Formål: Å kunne planlegge flyginger effektivt og sikkert ut fra ytelsesbegrensninger og operative forhold.
Dette handler om hvordan kropp og sinn fungerer i luftfartssammenheng.
Temaer inkluderer:
* Sansenes funksjon og begrensninger (f.eks. syn og balanse)
* Hypoksi og andre fysiske påvirkninger ved høyde
* Tretthet, stress og beslutningstaking
* Situasjonsbevissthet og arbeidsbelastning
* Crew resource management (CRM), selv om det fokuseres mer på single-pilot her
Formål: Å forstå hvordan menneskelige feil kan oppstå, og hvordan du kan forebygge dem som pilot.
Disse fagene må bestås med minimum 75% riktige svar i hver prøve. Etter at alle eksamener er bestått er teorien gyldig for oppflyging til PPL eller LAPL i 24 måneder.
Praksis
Enhver elev ser uten tvil frem til å få luft under vingene! Som elev følger du et godkjent skoleprogram utviklet av Norges Luftsportsforbund (NLF). Den praktiske delen av utdanningen består av forskjellig moduler som dekker alt fra grunnleggende flyferdigheter, vurdering av vær, navigasjon, teknisk forståelse, etc. Første soloflyging (med instruktør på bakken) kan gjennomføres etter 20 flytimer, men instruktøren vil i samråd med skolesjefen vurdere hver enkelt elev om han/hun er klar for å fly alene. For å kunne fly solo må teorieksamen være bestått.
Totalt må det gjennomføres minimum 45 timer (PPL) og 30 timer for LAPL før man kan gjennomføre oppflyging til privatflygersertifikatet. Her må eleven demonstrere tilstrekkelige teoretiske og praktiske ferdigheter for en kontrollant fra Luftfartstilsynet. Den praktiske delen av utdanning består i å gjøre seg kjent med kontrollenhetene på flyet og beherske å manøvrere flyet på en trygg og komfortabel måte. Senere i flyprogrammet gjøres avganger og landinger selv av eleven. Navigasjon er også en stor del av den praktiske flygingen og man skal blant annet ut på lengre navigasjonsturer. I tillegg skal man lære å beherske flytelefoni, dvs. kommunikasjon over radiosambandet med lufttrafikk tjenesten.
Som elev forventes det at du selv tar ansvar for egen læring og at du møter opp godt forberedt til leksjonene. Selv om det i praksis er fult mulig å fly hele programmet på én måned, er nok dette noe de færreste har kapasitet til. Realistisk sett bruker man rundt 5-6 måneder på denne fasen. I noen tilfeller opp til ett år. Faktorer som vær og vind samt tilgjengelighet på fly og instruktør er ting som avgjør hvor lang tid man bruker på den praktiske flygingen. I tillegg er mye også opp til deg som elev. Optimalt sett vil 1-3 leksjoner i uken være det beste for best progresjon.

Prisanslag for PPL-A (oppdatert juli 2025)
Prisene i denne listen er realistiske anslag. De faktiske kostnadene kan variere noe. Man betaler ikke alt på en gang, men fortløpende gjennom utdannelsen. Noen vil etter hvert kjøpe eget headset for bruk under flyging. Disse koster fra rundt 3.000 til over 16.000 for de beste headsettene (Bose og Lightspeed). Kjøp av eget headset er ikke tatt med i prisanslaget da klubben har headset til utlån.
Teori | Pris |
Nettbasert teorikurs hos Privatfly.no (inkludert teorikurs, lærebok og navigasjonspakke) | 7.900 |
Teorieksamen: Gebyr til Luftfartstilsynet (9 fag, 530 kr per fag) | 4.770 |
Totalt: Teori | 12.670 |
Medisinsk | Pris |
Førstegangsundersøkelse for legeattest klasse 2 | 3.300 |
Dokumentasjonsutstedelse: Gebyr til Luftfartstilsynet | 640 |
Totalt: Medisinsk | 3.940 |
Operativt | Antall | Stykkpris | Pris |
Medlemskap i NLF og Bardufoss flyklubb (per år) | 1 | 2.750 | 2.750 |
Praktisk flyging (på MOGAS) | 45 | 1.500 | 67.500 |
Instruktørhonorar (per time) | Ca. 135 | 250 | 33.750 |
Leie av fly til oppflyging (på MOGAS) | 2 | 1.500 | 3.000 |
Gebyr oppflyging til Luftfartstilsynet | 1 | 3.600 | 3.600 |
Gebyr førstegangs utstedelse av sertifikat (til Luftfartstilsynet) | 1 | 2.050 | 2.050 |
Gebyr kontrollant oppflyging | 1 | 1.660 | 1.660 |
Diverse utstyr (f.eks. knebrett, loggbok, flyrapporthefte osv.) | 1 | Ca. 2.000 | Ca. 2.000 |
Totalt: Operativt | 116.310 |
Totalt kr | 132.920 |
Realistisk ca. kr | 140.000 |
Lurer du på noe? Da kan du sjekke ut FAQ seksjonen der du vil finne svar på de vanligste spørsmål.
Nattutsjekk (VFR)
Med en nattutsjekk kan du også fly etter mørkets frembrudd (under visse vilkår) og dette er ofte den første utvidelsen av ditt PPL sertifikat. Flyging om natten er gjerne litt mer krevende enn flyging i dagslys, men det gir deg større erfaring og færre begrensninger, spesielt her i nord på vinteren da mørket kommer tidlig. En nattutsjekk innebærer litt teori som tar for seg ting som krav til flyet, krav til vær, øyets fysiologi og begrensninger samt diverse annet. I tillegg er det et lite praktisk flyprogram som gir deg en innføring i avgang og landing, bruk av instrumenter, natt navigasjon, nødprosedyrer osv.
Med en nattutsjekk slipper du å stresse med å rekke landing før mørket legger, noe som åpner for muligheten til å fly hele den mørke vinteren her i nord.
Les mer her:
- https://www.luftfartstilsynet.no/allmenfly-og-luftsport/sertifikat-og-rettigheter/nattrettighet/
- https://nlf.no/siteassets/sportsfly/dokumenter/skoledokumenter/treningsprogram/treningsprogram—vfr-natt-sportsflyging-1.2_mar24.pdf
Halehjulsutsjekk
Med en halehjulsutsjekk kan du også fly Bardufoss flyklubbs Piper Army Cub. Å fly halehjulsfly er litt mer krevende enn å fly et fly med tradisjonelt landingsunderstell slik som vår Cessna 172 og krever derfor en egen utsjekk. Med en halehjulsutsjekk har du også grunnlaget for å kunne fly andre halehjulsfly i andre flyklubber. Å ta halehjulsutsjekk er også en fin måte å utvide sine rettigheter og forbedre sine flyferdigheter. Dette gir nødvendig grunnlag for å fly veteran- og akro-fly. Halehjulsutsjekken gjennomføres i Bardufoss flyklubb sitt Piper Army Cub og følger et standardisert utdanningsopplegg i henhold til NLF Motorflyseksjonens skolehåndbok. Målsetningen med programmet er å sikre et høyt kvalitetsmessig kunnskaps og ferdighetsnivå hos halehjulspiloter for å redusere antall ulykker og hendelser under avgang og landing med halehjulsfly.
Kontaktinformasjon
Funksjon | Navn | Telefon | E-post |
Skolesjef/Instruktør | Fred Eilers | 970 49 606 | E-post |
Skiutsjekk
Mer informasjon om skiutsjekk kommer…
Referanser:
- https://privatfly.no/ (teori kurs kan bestilles her)
- https://pilotbutikken.no/ (her får du kjøpt alt av utstyr)
- https://luftfartstilsynet.no/allmenfly-og-luftsport/flyging/deling-av-kostnader-for-privatflyging/ (cost-share prinsippet)
- https://luftfartstilsynet.no/allmenfly-og-luftsport/sertifikat-og-rettigheter/lapl-og-ppl/ (nyttig informasjon om PPL og LAPL)
- https://luftfartstilsynet.no/aktorer/utdanning/pilot/teori-og-eksamen/teorieksamen-for-privatflygere/ (informasjon om teorieksamen)
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2025-01-20-87 (gebyrer Luftfartstilsynet)
