Bardufoss Flyklubb er Nord-Norges eldste flyklubb. Klubben ble stiftet like etter kapitulasjonen i 1945 av legendariske Ole Reistad – obersten som satte så mange spor etter seg i Bardufoss gjennom sitt unike engasjement, også utenfor flystasjonens gjerder.
NB! Bardufoss Flyklubb har en lang og innholdsrik historie. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre denne historiesiden mer komplett. Fortellinger fra klubbens medlemmer er også brukt som kilde for noe av teksten. Datoer kan være noe upresise.
Klikk på bildene for å åpne de i full størrelse og se bildebeskrivelse.
Innhold
- 1940-tallet
- 1950-tallet
- 1960-tallet
- 1970-tallet
- 1980-tallet
- 1990-tallet
- 2000-tallet
- 2010-tallet
- Kilder
1940-tallet
Ole Reistad kom fra flytreningsleiren «Little Norway» i Canada til Bardufoss 17. mai 1945 og etablerte det som senere ble Luftkommando Nord [1]. Obersten så på flyging, som sport og idrett, som et viktig virkemiddel i rekrutteringsarbeidet til luftfarten og Forsvaret. Reistad var for øvrig leder av Norsk Aero Klubb (NAK) i 1935, etter å ha sittet som varamann i NAKs styre fra 1928 under Roald Amundsen.
Allerede vinteren 1946 kom klubbens første fly til Bardufoss. Dette var en L-4 Grasshopper.
Avisartikler:
[listyofiles folder=»Dokumentarkiv/Historie/1940-tallet» sort=»alphabetic» options=»new_window»]
1950-tallet
Fairchild Cornell, LN-BIE, tilhørende Bardufoss flyklubb, kom til Bardufoss i påsken 1959. Flyet fløy aktivt i skoling fram til november 1959, da det ble «groundet».
1960-tallet
I mai 1960 ble LN-BIE inspisert av Luftfartsdirektoratet, men ble ikke godkjent for videre flyging. Det forsvant i biter fra 1961 til 1962.
1970-tallet
I 1977 kjøper klubben en Cessna 172N av Norrønafly, med registrering LN-DAY. Flyet er da nytt og kommer rett fra Reims-fabrikken i Frankrike. Flyet brukes blant annet til skoling.
1980-tallet
–
1990-tallet
I 1991 overtar klubben LN-ACI fra Norsk Aero Klubb (i dag Norges Luftsportforbund), som i sin tur fikk syv slike fly overdratt fra Forsvaret. Flyet ble brukt av Forsvaret som OP-fly fram til 1991.
2000-tallet
–
2010-tallet
Høsten 2014 ble klubbens hangar ble flyttet et steinkast mot nordøst, for å gjøre plass til en planlagt utviding av taksebanen mellom apron 2 og apron 10. For første gang har klubben fått en festekontrakt, som gjelder i 30 år framover i tid.
Klubben har siden 2014 leid klubblokale av Bardufoss lufthavn. Lokalet ligger ca. 20 meter øst for flytårnet. Disse lokalene ble tidligere brukt av SAS, da de trafikkerte flyplassen.
LN-DAY er fortsatt i klubbens eie. Flyets instrumentering er oppgradert flere ganger og flyet er i dag fullt sertifisert for IFR-flyging, med både GPS og EFIS med slavegyro.
Kilder
- A. Bjercke, «Ole Reistad», Norsk biografisk leksikon, https://nbl.snl.no/Ole_Reistad, lesedato 05.12.2015