Bardufoss flyklubb har helt siden klubben ble stiftet i 1945, drevet med utdanning av flygere. Skoleflygingen forgår i dag på Cessna 172, som er et verdens mest brukte skolefly.
Etter endt utdannelse og oppflyging vil du motta et privatflygersertifikat, PPL(A), som gir deg rettigheter til å føre et fly i privat regi, for eksempel et fly eid av en flyklubb eller av en privatperson. Man kan ta med seg venner, bekjente og andre på tur, men det er ikke anledning til å ta betalt for flygingen. Man kan imidlertid spleise på kostnadene.
Senere kan man bygge på flysertifikatet med flere rettigheter, for eksempel med utsjekk for halehjulsfly, sjøfly, fly med ski, mørkeflyging, instrumentflyging, akrobatikkflyging også videre. Om man ønsker å ta steget opp til et kommersielt flysertifikat, så er PPL(A) et naturlig sted å begynne karrieren som pilot.
Kurs i Bardufoss flyklubb
I dag utfører Bardufoss flyklubb kurs for:
- Privatflygersertifikatet PPL(A)
- Halehjulsutsjekk
- Skiutsjekk
- Mørkeutsjekk
Et norsk flysertifikat er underlagt europeiske bestemmelser (EASA), som gir deg rett til å føre fly i Norge, samt andre europeiske land.
For alle henvendelser, vennligst se kontaktinformasjonen nederst på denne siden.
Før du begynner
Du kan begynne utdanningen ved fylte 15 år og fly opp til privatflygersertifikatet ved fylte 17 år. Modenhet vil imidlertid også vektlegges under utdannelsen.
Du må også oppfylle kravene til legeattest klasse 2, for privatflygere. Dette gjøres hos en godkjent flylege – du finner en liste her. Her holder det at man har normalt helse og føler seg i generelt grei form. Synskorrigering, som briller m.m., er tillatt.
De fleste fullfører hele utdanningen på mellom ett og halvannet år, men den kan også fullføres raskere om man dedikerer nok tid til det.
Teori
I utgangspunktet gjennomgår eleven teoriutdanningen ved Luftfartsskolen eller hos Privatfly.no. Dette kurset er et nettstudium med arbeidsoppgaver og teoribøker. Se de respektive nettsidene for mer informasjon.
Totalt er det ni fag som må bestås før eleven kan meldes opp til teorieksamen. Det er ikke krav om å ha bestått teori før praktisk skoling påbegynnes, men alle teorieksamener må være bestått før eleven kan gjennomføre første soloflyging.
Praksis
Enhver elev ser uten tvil frem til å få luft under vingene! Den praktiske delen av utdanningen består av forskjellig moduler som dekker alt fra grunnleggende flyferdigheter, vurdering av vær, navigasjon også videre, til teknisk forståelse.
Første soloflyging kan gjennomføres etter kun 20 flytimer, men instruktøren vil i samråd med skolesjefen vurdere hver enkelt elev om han/hun er klar for å fly alene.
Totalt må det gjennomføres minimum 45 timer før man kan gjennomføre oppflyging til privatflygersertifikatet. Her må eleven demonstrere tilstrekkelige, teoretiske og praktiske ferdigheter for en eksaminator fra Luftfartstilsynet.
Prisanslag for PPL-A (2019)
NB! Prisene i denne listen er realistiske anslag. De faktiske kostnadene kan variere noe. Man betaler ikke alt på en gang, men fortløpende gjennom utdannelsen.
Teori |
Pris |
||
Nettbasert teorikurs hos Luftfartsskolen | 10.600 | ||
Teorieksamen: Gebyr til Luftfartstilsynet | 2.620 | ||
Totalt: Teori | 13.220 | ||
Medisinsk |
Pris |
||
Førstegangsundersøkelse for legeattest klasse 2 | 2.000 | ||
Dokumentasjonsutstedelse: Gebyr til Luftfartstilsynet | 600 | ||
Totalt: Medisinsk | 2.600 | ||
Operativt |
Antall |
Stykkpris |
Pris |
Medlemskap i NLF og BFK: Årspris | 1.460 | ||
Praktisk flyging | 45 | 1.260 | 56.700 |
Instruktørhonorar | 90 | 200 | 18.000 |
Oppflygningen: Leie av fly | 1 | 1.260 | 1.260 |
Oppflygningen: Gebyr til Luftfartstilsynet | 3.200 | ||
Diverse utstyr (f.eks. knebrett, loggbok, flyrapporthefte osv.) | 2.000 | ||
Totalt: Operativt | 82.620 | ||
Totalt kr |
98.440 |
||
Realistisk ca. kr |
100.000 |
Kontaktinformasjon
Funksjon |
Navn |
Telefon |
Skolesjef | Fred Eilers | 970 49 606 |
Instruktør | John Henri Ørvik | 988 05 220 |
Instruktør | Marius Arnesen Høiseth | 478 44 717 |
Comments are closed