Flysertifikat

Bardufoss flyklubb har drevet med utdanning av piloter helt siden stiftelsen i 1945. Skoleflygingen foregår i dag med en Cessna 172N – et verdens mest brukte skolefly.

Etter endt utdannelse og oppflyging vil du motta et privatflygersertifikat – PPL(A) – som gir deg rettigheter til å føre et fly i privat regi, for eksempel et fly eid av en flyklubb eller av en privatperson. Man kan ta med seg venner, bekjente og andre på tur. Man kan dele på kostnadene for turen, men ikke ta ut noen form for overskudd.

Senere kan man bygge på flysertifikatet med flere rettigheter. Dette kan være utsjekk for halehjulsfly, sjøfly, skifly, mørkeflyging, instrumentflyging, akrobatikkflyging også videre. Om man ønsker å ta steget opp til et kommersielt flysertifikat senere, så er PPL(A) et utmerket sted å begynne.

I dag utfører Bardufoss flyklubb kurs for:

• Privatflygersertifikatet PPL(A)
  • Halehjulsutsjekk
  • Skiutsjekk (sesong)
  • Mørkeutsjekk (sesong)

Et norsk flysertifikat er underlagt europeiske bestemmelser (EASA), som gir deg rett til å føre fly i Norge, samt andre europeiske land.

Du kan begynne utdanningen ved fylte 15 år og fly opp til privatflygersertifikatet ved fylte 17 år. Modenhet vil imidlertid være viktig under kurset.

Du må også oppfylle kravene til legeattest klasse 2, for privatflygere. Dette gjøres hos en godkjent flylege – du finner en liste på Luftfartstilsynets nettside. Man trenger ikke å være supermann for å få godkjent legeattest – de aller fleste med normalt god helse vil kunne få dette. Det er tillatt å bruker briller eller linser.

Teoridelen utføres hos en en tredjeparts flyskole med godkjente teorikurs, for eksempel hos Privatfly. Kurset foregår hovedsakelig på nett.

Totalt er det ni fag som må bestås før eleven kan meldes opp til teorieksamen. Det er ikke krav om å ha bestått teori før praktisk skoling påbegynnes, men Bardufoss flyklubb ønsker at elevene fullfører teoridelen av opplæringen før man starter på soloflygingen.

Enhver elev ser uten tvil frem til å få luft under vingene! Den praktiske delen av utdanningen består av forskjellig moduler som dekker alt fra grunnleggende flyferdigheter til navigasjon, tekniske flykunnskaper også videre.

Totalt må det gjennomføres minimum 45 timer før man kan gjennomføre oppflyging til privatflygersertifikatet. Her må eleven demonstrere tilstrekkelige teoretiske og praktiske flyferdigheter ovenfor en eksaminator fra Luftfartstilsynet.

De fleste tar gjerne kurset på siden av jobb eller annen utdanning, og bruker dermed mellom ett og halvannet år på å ta flysertifikatet. Kurset kan også fullføres raskere om man setter av nok tid og innsats til det.

Totalt må det påregnes kostnader på minimum 120 000kr i forbindelse med flysertifikatet. Dette inkluderer praktisk og teoretisk opplæring, gebyrer også videre. Flyturer og andre utgifter betales enkeltvis og fortløpende.