Klubbtur Finnmark rundt 16. Juni

Søndag 16. Juni setter vi kursen østover for en fantastisk flydag i Finnmark med begge klubbfly. Turen er veldig væravhengig så nestleder vil koordinere fortløpende siste uke for detaljer.
Turen går med alle fly til Kautokeino før vi splittes i 2 – en «bushfly gjeng» og en «rundtur» gjeng.

PLAN

*Del 1: Transport Bardufoss – Kautokeino (60-75min)

– 09:00: Oppmøte klubbhus for briefing, gjennomgang av Finnmark
bush AIP, PPR og klargjøring fly.
– 10:00: Avgang Bardufoss (ENDU)
– 11:15: Ankomst Kautokeino (ENKA)
Felles lunsj i skogkanten på Kautokeino flystripe.
Tur på bensinstasjonen for å fylle MOGAS (vi tar med
tomme kanner i flyet).

* DEL 2: Bushflyging Finnmark

LN-ACI (Armycub)
– 12:30: Leg 1 Kautokeino – Maze (20 min)
– 13:05: Leg 2 Maze – Garggoluoppal (10 min)
– 13:20: Leg 3 Garggoluoppal – Karasjok (30 min) – Pause på Maggie
beach i Karasjok.
– 14:40: Leg 4 Karasjok – Ravnastua (10 min)
– 15:00: Leg 5 Ravnastua – Nedre Mollisjok (10 min)
Middag på Mollisjok lodge.
Middagsreservasjon må vi legge inn en dag i forveien.
– 17:30: Leg 6 Nedre Mollisjok – ENDU (1t45min)
– 19:15: Ankomst Bardufoss

FORUTSETNINGER FOR STILLING SOM FARTØYSJEF LN-ACI
– Halehjulsutsjekk
– Utsjekk LN-ACI armycub
– Proficiency siste 45 dager (min. 1 landing SETERMOEN som FSJ)

* Har man ikke dette på plass vil BFK stille fartøysjef. Man kan
selvfølgelig sitte på som pax/co-pilot eller dele på flyving ENDU-
ENKA. Bushflygingen i Finnmark byr på utfordrende striper
mellom 285m-450m med variert innflyging og ujevnt dekke på
banen.
* W&B: Vi tar med en 20 liters tank i flyet som vi fyller opp tanken
med før leg 6. Det er begrenset med hvor mye baggasje vi kan ta
med mtp. vekt og performance vi trenger på bushstripene.
* Det er lagt inn 10-15 min per. stripe til å strekke beina/bytte pilot
etc.

* DEL 2: Rundtur i Finnmark

LN-DAY (C172)
– 12:30: Leg 1 Kautokeino – Banak (45 min) – Kaffe & is på Juga
mikrobryggeri (500m fra GA).
– 14:25: Leg 2 Banak – Honningsvåg (35 min) – Husk PPR.
– 15:00: Leg 3 Honningsvåg via. Nordkapp – Hammerfest (45 min)
– 16:00: Leg 4: Hammerfest – Hasvik (25 min)
Middagspause på Hasvik hotell (700m fra flyplassen)
– 18:00: Leg 5: Hasvik – Bardufoss (1t15 min) – Trenger PPR ved
avreise grunnet åpningstider.
– 19:15: Ankomst Bardufoss

* Plasser i LN-DAY: 3 pax (Grunnet fulle tanker ved avgang ENDU)
Dette kan være 3 piloter som bytter som FSJ på de ulike leg
underveis etter nærmere koordinering. Det er lagt opp tid til at
man kan bytte FSJ mellom hvert leg hvis ønskelig.
* W&B: Vi tar med 3 tomme tanker (20 og 10 litere) i
baggasjerommet som vi bruker til å tanke opp DAY og ACI i
Kautokeino. Begge flyene må tankes helt opp i ENKA i tillegg til en
ekstra 20 liter som blir med i ACI.
* FSJ som lander og tar av på Kautokeino fordrer gress/soft field
utsjekk/erfaring grunnet banens grus/sanddekke.

Sett deg opp som «deltar» eller interessert» hvis du ønsker å være med på dette som enten fartøysjef, co-pilot eller passasjer.
Send gjerne også en melding til Lars Ø Lien på messenger, sms 97619170 eller mail larsoyvindlien@gmail.com.

Vi inviterer Kolibri flyklubb, Tromsø flyklubb, Bodø flyklubb og Nordlysbyen flyklubb til å bli med på Finnmarkstur denne dagen og håper på mye flyglede;)