Desinfisering av fly

Det er nå åpnet for soloflyging etter at det har vært et generelt forbud mot VFR-flyging i Norge. I den forbindelse har Bardufoss flyklubb laget en prosedyre for desinfisering av fly, etter anbefalingene fra Luftfartstilsynet og Norsk Luftsportforbund.

Denne prosedyren skal minimum utføres før hver flytur med ny eller endret besetning om bord. Flyr man flere turer på rad med uendret besetning, er det ikke nødvendig å desinfisere mellom alle turene.

Prosedyren er et tillegg til de vanlige forberedelsene du gjør før hver flytur og er ingen erstatning for de normale prosedyrene. Vennligst les gjennom prosedyren før du drar til flyplassen. Prosedyren baserer seg på tillitt. Alle som bruker flyene må gjøre sitt for å stoppe smittespredning.

OBS! På skjermer/display på EFIS, GPS-er osv. må det kun brukes en mild såpeblanding. Alkoholbaserte vaskemidler vil ødelegge plastskjermer på avionikk.

Klikk her for å lese prosedyren eller gå til Dokumenter, Operativt og se under Smittevern.