Medlemsmøte BFK 24 oktober 2013 på Bardufosstun

SaabSafariBFK hadde invitert Erling Flobak, sjef Luftforsvarets flygeskole, til å fortelle litt om Forsvarets uttak av flygere. De 7 medlemmene som var tilstede fikk et interessant foredrag om hvordan Forsvarets flygere blir selektert og lært opp.
Flyskolen i Luftforsvaret er ikke en flyskole i den forstand vi kjenner den fra en klubb eller en sivil skole. Luftforsvarets flygeskole driver kun seleksjonsflyging for å finne ut hvem som kan egne seg til å fly i Forsvaret. Selve utdanningen til flyger foregår i USA.

Tekst: Jørn Stangnes

Utdanningen av Luftforsvarets flygere fortgår typisk slik: Opptaksprøver, befalsskole, seleksjonsflyging, ett års offisersutdanning på Luftkrigsskolen og omkring ett års utdanning i USA på helikopter, jagerfly eller flermotorsfly. Deretter følger etterutdanning og utdanning på fly- eller helikoptertype i Norge før den nye flygeren kan begynne å fly operative oppdrag.
Erling fortalte også om detaljene som flyaspirantene må igjennom og ga eksempler på øvelser og krav til nøyaktighet.
Til slutt fortalte Erling og Jørn litt om sanseillusjoner og ga eksempler fra den operative hverdagen i Forsvaret. Vi hadde interessante og hyggelige diskusjoner over en kopp kaffe.
Tusen takk til Erling og de som kom og var med på å skape en hyggelig flypratkveld 🙂
Link til Luftforsvarets flygeskole for de som vil lese mer: